piątek, 21 lutego 2014

Karpatka, mini karpatki, czekoladowe i waniliowe...

Jak karnawał to obowiązkowo musi być karpatka. Była już w wersji wytrawnej, pora więc na klasyczną.... No może nie do końca klasyczną. Pobawiłam się jej formą (karpatkę na jasnym cieście zrobiłam w wersji mini, dzięki czemu uzyskałam nieco wyższe ciasto) oraz smakiem i kolorem (połowę ciasta przygotowałam w wersji kakaowej). Ponadto dodałam pyszne jeżyny, które latem zerwałam z działki i zamknęłam w słoiczkach. A jak szalejemy to na całego- masa również jest w dwóch smakach i kolorach. Każdy znajdzie coś  dla siebie. Sama nie wiem, która wersja bardziej mi smakuje ;) . Trudny wybór :) .

Karpatkowe szaleństwo



Na ciasto ptysiowe:
·         8 jajek
·         330ml wody
·         150 g masła
·         szczypta soli
·         2 szklanki mąki pszennej
·         szczypta cukru

Wodę z solą i cukrem doprowadzamy do wrzenia, dodajemy do niej masło. Kiedy się rozpuści i połączy z wodą, zdejmujemy z ognia, stopniowo dodajemy przesianą mąkę - zaparzamy ją, następnie ponownie ustawiamy na palniku na niewielkim płomieniu. Kiedy uzyskamy jednolitą masę, a mąka straci swoją surowość zdejmujemy z ognia. Nieco studzimy. Do lekko przestudzonej masy dodajemy stopniowo po jednym jajku- kiedy wmieszamy dokładnie jedno jajko dodajemy dopiero  następne.  Ciasto dzielimy na połowę. Jedną część pozostawiamy jasną- dzielimy ją na połowę i przekładamy do tortownic o średnicy 17 cm (wysmarowane masłem i wysypane mąką) starając się pozostawić ładne pofalowania. Pieczemy 25-30 minut, termoobieg, 220 stopni, pamiętając by przykryć ciasto papierem jeśliby za bardzo się z wierzchu przypiekało. Możemy też upiec większe placki- tortownica o średnicy 26 cm, wówczas ciasto pieczemy 20-25 minut.  Ciasto studzimy.

·         czubata łyżka kakao

Do drugiej części dodajemy kakao. Delikatnie, ale dokładnie mieszamy. Ciasto kakaowe również dzielimy na połowę i pieczemy w dwóch tortownicach - tak jak ciasto jasne.

Na krem:
·         1 l tłustego mleka
·         1,5 szklanki cukru
·         5 łyżek cukru waniliowego
·         3 łyżki mąki ziemniaczanej
·         2 łyżki mąki pszennej
·         4 żółtka
·         600 g miękkiego masła (3 kostki)
·         łyżka ekstraktu waniliowego
·         sok z połowy cytryny
·         1 łyżeczka kakao
·         2 łyżki nutelli
Dodatkowo:
·         konfitura z jeżyn

3 szklanki mleka gotujemy z cukrem i cukrem waniliowym. W pozostałym mleku rozprowadzamy mąki oraz żółtka. Do gotującego się mleka przelewamy masę mączno-jajeczną. Cały czas mieszamy- najlepiej miotełką na małym ogniu, aż powstanie nam gładki, gęsty budyń waniliowy.  Budyń studzimy. Masło dokładnie ucieramy. Do utartego masła dodajemy partiami przestudzony budyń. Masę dzielimy na pół. Do jednej połowy dodajemy ekstrakt waniliowy i sok z cytryny- dobrze mieszamy. Do drugiej kakao i nutellę- dokładnie miksujemy.

Dolne placki smarujemy konfiturą jeżynową. Jasne placki ptysiowe przekładamy kremem kakaowym. Ciemne ciasto przekładamy kremem waniliowym. Obie karpatki posypujemy cukrem pudrem.  Smacznego! 


Brak komentarzy:

Prześlij komentarz

zamów tort

Współpraca z PetroNews.pl.

wypieki Ewy

"Przepis dnia" i cynamonowe pączko-jagodzianki




Zapraszam na:

KobiecePorady.pl - Portal z poradami dla Kobiet
zBLOGowani.pl
Durszlak.pl Mikser Kulinarny - przepisy kulinarne i wyszukiwarka przepisów Lista Blogów Kulinarnych

Na skróty

Translate

Drogi czytelniku,

Drogi czytelniku, będzie mi bardzo miło, jeśli podzielisz się swoją opinią w komentarzu pod przepisem, z którego skorzystałeś. Twoja opinia jest dla mnie bardzo cenna. :)