sobota, 30 maja 2015

Drożdżowe gofry gryczano- orkiszowe z fetą & gofrowa maxi kanapka

Posiłek przyrządzony w niecałe 30 minut, do tego bardzo praktyczny i nadający się na wiele okazji. Zdrowe gofry gryczano-orkiszowe sprawdzą się idealnie jako danie śniadaniowe, na wynos do pracy czy szkoły, jako lunch czy kolacja. Dobór dodatków zależy wyłącznie od naszej fantazji i smaku. Warto jednak dodać, że nawet czyste smakują wspaniale i są niezwykle sycące ze względu na dodatek sera feta. Ten ostatni oprócz tego, że nadaje całej potrawie charakteru, to dodatkowo pięknie prezentuje się w postaci zgrabnych kostek, które po upieczeniu zachowują swój kształt. Polecam!

Drożdżowe gofry gryczano- orkiszowe z fetą & gofrowa maxi kanapka

  Składniki:

·         2 jajka
·         1,5  szklanki mąki gryczanej
·         1 szklanka mąki orkiszowej pełnoziarnistej
·         łyżeczka soli
·         300 g sera Arla Apetina w kostkach z bazylią i oregano + 100 g do podania (w sumie 2 opakowania)
·         nieduża laska rabarbaru
·         1/2  szklanki oleju rzepakowego
·         1,5 szklanki mleka
·         1/2 szklanki wody
·         7 g drożdży instant
·         Kilka suszonych pomidorów
·         kilka listków bazylii
·         2 łyżki octu balsamicznego
Dodatki:
·         Arla Apetina kremowy serek naturalny
·         pomidory malinowe
·         rukola

Łączymy składniki suche - mąki, sól  i drożdże. W oddzielnej misce łączymy jajka, 150 g rozdrobnionego widelcem  sera feta, mleko, olej,   wodę i ocet balsamiczny. Stopniowo przelewamy składniki mokre do suchych, ciasto dokładnie mieszamy. Dodajemy pokrojone w kostkę suszone pomidory, pokrojony w bardzo cienkie plasterki rabarbar, pokrojone w paseczki świeże liście bazylii oraz 150 g  kostek fety ( w tym momencie kostki dajemy w  całości- dzięki temu po upieczeniu i przekrojeniu gofrów na pół kostki fety będą ładnie widoczne). Rozgrzaną gofrownicę smarujemy odrobiną oleju, wykładamy porcję ciasta i pieczemy gofry- w zależności od rodzaju gofrownicy (mocy i  grubości gofrów) czas pieczenia może być różny- u mnie było to 5 minut. Gofry muszą być z wierzchu chrupiące, w środku przyjemnie puszyste i wilgotne. Z podanej porcji upiekłam 4 poczwórne mega gofry (mam gofrownicę obracaną, która na raz piecze 2 duże placki - każdy składający się z 4 gofrów) - czyli piekąc w małej gofrownicy będziemy mieli ich ok. 16.  

Ciepłe gofry możemy podać same- nawet bez dodatków smakują wybornie i są niezwykle sycące. Na pożywne śniadanie czy lunch proponuję podać je z serkiem naturalnym kremowym, kostkami fety, pomidorami malinowymi i rukolą.  Gofry idealnie smakują również na zimno- z powodzeniem mogą zastąpić klasyczne pieczywo. Robiąc je w gofrownicy, która umożliwia upieczenie grubych gofrów, możemy już wystudzone przekroić na pół tak jak bułkę, posmarować serkiem, włożyć ulubione dodatki- np. wędlinę, rukolę, przykryć drugą połówką gofra i zapakować do pracy czy szkoły na drugie śniadanie.
Smacznego!





30 minut z Apetiną

piątek, 29 maja 2015

Green-orange cake czyli maślankowy tort serowo-batatowy z warzywami

Mleko i przetwory mleczne są źródłem łatwo przyswajalnego wapnia, wysokowartościowego białka i witamin z grupy B oraz witamin A i D – to właśnie dlatego nie może zabraknąć ich w naszej codziennej diecie. Z tego też powodu na moim blogu znajdziecie wiele przepisów z wykorzystaniem owych produktów. A stanowią one naprawdę fajną bazę do wszelkiego rodzaju posiłków- zarówno tych słodkich jak i wytrawnych, prostych i nieco bardziej wyrafinowanych. Dziś zapraszam na troszkę bardziej skomplikowane danie- wytrawny torcik przygotowany na bazie mleka, maślanki, kaszy jaglanej i rukoli. To właśnie ta ostatnia nadaje ciastu niesamowitą barwę, ale jednocześnie odrobinę goryczki. Aby ją przełamać musimy dodać, choć to tort wytrawny, odrobinę miodu. Ciasto wychodzi bardzo wilgotne (a la brownie) i sycące. Po wystudzeniu można je jednak spokojnie przekroić na 3 części. A powstałe w ten sposób placki doskonale połączy pięknie pomarańczowa od batatów i suszonych pomidorów masa serowa. Słodycz batatów przełamuje lekko kwaśna nutka rabarbaru i twarogu wyczuwalna delikatnie w tle. Przed podaniem torcik należy schłodzić w lodówce. Sprawdzi się jako przekąska, przystawka, dodatek do zupy, lunch czy kolacja. Z pewnością możemy przygotować go również jako tort urodzinowy dla tych, którzy ze słodyczy najbardziej lubią śledzie ;).  Co ważne torcik, poza tym że jest smaczny i ładnie wygląda, jest również niebywale zdrowy. Polecam serdecznie :) .

Green-orange cake - maślankowy tort serowo-batatowy z warzywami





Składniki na ciasto ( tortownica o średnicy 17 cm):
·          100 g kaszy jaglanej
·          1 szklanka mleka
·          1 czubata łyżka masła
·          1/2  szklanki maślanki
·          1 jajko
·          4 łyżki mąki ziemniaczanej
·         łyżeczka soli
·         łyżka octu balsamicznego
·          1/4 łyżeczki gałki muszkatołowej
·         pełna łyżka masła orzechowego
·         3 łyżki płynnego miodu np. spadziowego
·        duża  garść czarnych oliwek
·         100 g rukoli
·         6-7  rzodkiewek


Kaszę płuczemy zimną wodą na sicie. W garnku zagotowujemy mleko z łyżką masła. Dodajemy kaszę i gotujemy do miękkości na małym ogniu , od czasu do czasu mieszając (ok. 15 minut). Kasza musi być  miękka i wchłonąć cały płyn.  

Rukoklę blendujemy z maślanką. Dodajemy kaszę i ponownie blendujemy na gładką masę.
Dodajemy sól,  jajko, mąkę, gałkę muszkatołową, masło orzechowe, miód, ocet balsamiczny  i ponownie całość blendujemy. Dodajemy posiekane oliwki i rzodkiewkę. Całość dokładnie mieszamy i przekładamy do tortownicy o średnicy 17 cm, wysmarowanej masłem i wysypanej mąką. Pieczemy ok. 70 minut, temp. 190 stopni, termoobieg.


Masa serowo- batatowa:
·         1 duży batat
·         1 laska rabarbaru
·         Olej
·         Sól
·         Pieprz
·         500 g sera twarogowego trzykrotnie zmielonego
·         Kilka suszonych pomidorów
·         Garść uprażonych orzeszków ziemnych

Dekoracja- rukola, oliwki, rzodkiewki

Bataty obieramy i kroimy w drobną kostkę. Rabarbar również kroimy w drobną kostkę. Warzywa skrapiamy olejem, solimy i pieczemy do miękkości  - temp. 190 stopni, termoobieg.
Przestudzone bataty i rabarbar  blendujemy na gładką masę z suszonymi pomidorami i orzeszkami ziemnymi. Dodajemy stopniowo ser i dokładnie mieszamy. Doprawiamy solą i pieprzem.

Wystudzony placek jaglany przekrawamy na trzy części. Przekładamy masą serowo-batatową. Wierzch i boki pokrywamy również masą serowo-batatową. Torcik dekorujemy oliwkami, rzodkiewkami i rukolą. Smacznego!














środa, 27 maja 2015

Słodkie knedle twarogowo-soczewicowe z jogurtowym sosem truskawkowym

Mleko i przetwory mleczne są źródłem łatwo przyswajalnego wapnia, wysokowartościowego białka i witamin z grupy B oraz witamin A i D – to właśnie dlatego w trosce o swoje kości i zęby jem je codziennie i dbam o to, by w komponowanych posiłkach ich nie zabrakło. Dziś zapraszam na pyszne knedle z twarogiem i soczewicą w roli głównej. Na zdrowszej mące orkiszowej, podane z lekkim jogurtowym sosem truskawkowym. Smakowicie zapraszam!

 Słodkie knedle twarogowo-soczewicowe z jogurtowym sosem truskawkowym




Składniki na ciasto (8 knedli):
·         puszka soczewicy (400g)
·           150 g kremowego (zmielonego) serka twarogowego  - idealny będzie zblendowany ser twarogowy typu włoskiego
·          1 żółtko
·           ok. 1szklanki mąki orkiszowej (ilość zależy od wilgotności sera i soczewicy)
·        1 łyżka mąki ziemniaczanej
·        szczypta soli
·        3 łyżki domowego cukru waniliowego
·         skórka otarta z połowy cytryny
Farsz:
·         ser twarogowy typu włoskiego (zblendowany) 150 g
·         Łyżeczka cukru waniliowego
·         Łyżeczka ekstraktu waniliowego
Jogurtowo-truskawkowy sos
·         300 g jogurtu naturalnego
·         kilka świeżych truskawek
·         Łyżeczka cukru waniliowego
·         Łyżeczka ekstraktu waniliowego

Odsączoną soczewicę blendujemy,  łączymy z serkiem, żółtkiem, skórką cytrynową, cukrem i solą. Wyrabiamy ciasto dłonią stopniowo dodając mąki.

Farsz- Wszystkie składniki farszu dokładnie blendujemy.

Ciasto soczewicowe dzielimy na 8 równych części. Bierzemy łyżeczkę  farszu  i otulamy ją  ciastem, formując zgrabną kulkę. W ten sam sposób przygotowujemy pozostałe knedle. Knedle za pomocą łyżki cedzakowej kładziemy do osolonego wrzątku. Gotujemy ok. 5 minut. Podajemy z sosem jogurtowym (jogurt wymieszać z cukrem i ekstraktem waniliowym, dodać zblendowane truskawki i dokładnie wymieszać). Smacznego!



wtorek, 26 maja 2015

Słodkie rogaliki krucho-drożdżowe z serem feta z nutą ziół prowansalskich - śniadanie w 30 minut

Rogaliki przygotowałam z myślą o mojej mamie. Były słodką poranną  niespodzianką na Dzień Matki. A że święto przypada akurat w środku pracowitego tygodnia, przepis musiał być szybki i mało kłopotliwy. Pomysł na tę małą słodkość sprawdził się idealnie. :) 

 Słodkie rogaliki krucho-drożdżowe z serem feta z nutą ziół prowansalskich 


Składniki (16 rogalików):
·         25 g świeżych drożdży,
·        ok.  2  kopiaste szklanki mąki pszennej,
·         50 g śmietany 18%,
·         100 g schłodzonego masła,
·         1 duże  żółtko,
·          niepełne 3/4 szklanki drobnego cukru,
Masa serowa:
·         250 g serka twarogowego kremowego
·         100 g sera typu feta z ziołami prowansalskimi
·        1/4 szklanki domowego cukru waniliowego
Farsz:
·         2 jabłka
·         1 łodyga rabarbaru
·         cukier waniliowy do smaku
·         1 łyżka bułki tartej

dodatkowo:
·         jajko do posmarowania
·         cukier puder do posypania

1. Nadzienie- jabłka i rabarbar  kroimy w małą kostkę i przekładamy do garnka o szerokim dnie. Dzięki tym zabiegom owoce z rabarbarem szybko zmiękną. Chwilę prużymy na niedużym ogniu. Doprawiamy cukrem waniliowym i zagęszczamy bułką tartą.

2 . Kiedy jabłka z rabarbarem się duszą, przygotowujemy ciasto. Zaczynamy od masy serowej- dokładnie blendujemy serek kremowy z fetą z ziołami prowansalskimi i cukrem waniliowym.
3. Drożdże kruszymy i rozrabiamy w śmietanie. Mąkę siekamy z masłem. Dodajemy śmietanę z drożdżami, cukier  i  połowę masy serowej. Zagniatamy jednolite ciasto- co dzieje się błyskawicznie
4. Ciasto dzielimy na 2 równe części. Każdą wałkujemy na kształt koła i dzielimy na 8 trójkątów.
Każdy trójkąt smarujemy pozostałą masą serową. Na końcu krótszego boku układamy łyżeczkę farszu jabłkowo-rabarbarowego. Zawijamy nadając kształt rogala. Rogaliki smarujemy jajkiem. Układamy na blaszkach  wyłożonych papierem do pieczenia.
5. Pieczmy na złoty kolor   temp. 200 stopni-  ok. 15-20 minut.  Podajemy posypane cukrem pudrem. Smacznego!



poniedziałek, 25 maja 2015

Ciastka Pychotki mleczno-serowe czyli ciastka z kremem na zdrowie

Zapraszam na pyszny deser bez pieczenia- bez cukru, ze zdrowych składników. Dwusmakowy i dwukolorowy krem jaglany na bazie mleka i serka twarogowego wspaniale komponuje się ze spodem przygotowanym w oparciu o namoczone w mleku  nerkowce, których delikatny smak wzbogaciłam dodatkiem wafli ryżowych. Uzupełnieniem zdrowego deseru są oczywiście owoce- tym razem truskawki - i słodka zieleń w postaci listków stewii.
Tak skomponowane ciastka na bazie mleka i twarożku to porcja zdrowia dla całej rodziny. Mleko i przetwory mleczne są źródłem łatwo przyswajalnego wapnia, wysokowartościowego białka i witamin z grupy B oraz witamin A i D – to właśnie dlatego posiłki, w tym małe słodkości, przygotowane z ich udziałem są niezwykle wartościowe dla naszego organizmu i powinniśmy sięgać po nie jak najczęściej.

    Ciastka Pychotki mleczno-serowe czyli ciastka z kremem  na zdrowie 

 Składniki (4 ciastka):
Spód:
·         1 wafel ryżowy wieloziarnisty BIO (10g)
·         100 g nerkowców- niesolonych
·         1/4 szklanki mleka
·         łyżka ksylitolu
Masa jaglana:
·         100 g kaszy jaglanej
·         łyżka masła
·         szklanka mleka  + 4 łyżki
·         2 łyżki puree daktylowego (kilka suszonych daktyli namoczonych w odrobinie mleka i zbelndowanych na gładką masę)
·         łyżeczka kakao
·         łyżeczka ksylitolu
·         łyżeczka ekstraktu waniliowego
·         150 g serka twarogowego typu włoskiego  zblendowanego z 2 łyżkami mleka

·         4 łyżeczki dżemu z czarnej porzeczki 100%

·         1 wafel ryżowy wieloziarnisty BIO (10 g)
·         4 kostki gorzkiej czekolady - 90% kakao
·         łyżeczka masła orzechowego BIO
·         6 łyżek  mleka
·         łyżeczka ksylitolu
·         kilka truskawek
·         4 listki stewii

1. Nerkowce moczymy w mleku przez około 2  godziny. Odcedzamy, a mleko spod nekrowców dodajemy do mleka, w którym będziemy gotować kaszę.
2. Nerkowce blendujemy na gładką masę z łyżką ksylitolu. Do gładkiej masy dodajemy pokruszonego wafla ryżowego i dokładnie mieszamy.
3. Kaszę płuczemy na sicie zimną wodą. Przekładamy do garnka i zalewamy mlekiem. Gotujemy na wolnym ogniu z łyżką masła do momentu aż kasza wchłonie cały płyn i będzie miękka.
4. Kaszę dzielimy na 2 równe części. Do jednej dodajemy puree daktylowe i kakao. Do drugiej dodajemy ksylitol, 4 łyżki mleka  i  ekstrakt waniliowy. Obie masy blendujemy na gładkie kremy. Do jasnej waniliowej masy dodajemy serek i dokładnie mieszamy.
5. Każdą z mas dzielimy na 4 równe części- przygotujemy 4 desery. Za pomocą ringa składamy desery.
Na dnie wykładamy porcję masy z nerkowców i wafli ryżowych. Następnie porcję masy jaglano-czekoladowej. Kolejna będzie masa serow-jaglana. Na samym końcu wykładamy łyżeczkę dżemu z porzeczki. Zdejmujemy ring.
6. Na wierzchu każdego deseru kruszymy 1/4 wafla ryżowego.
7. Nad gorącą kąpielą wodną topimy czekoladę z masłem orzechowym, mlekiem i ksylitolem. Płynną polewą zdobimy każdy deser.
8. Ciasta dekorujemy truskawkami i listkami setwii. Smacznego!