sobota, 27 lutego 2016

Kotlety mielone ze szpinakiem i kiełkami- zdrowsza odświeżona klasyka



 Pyszne kotlety mielone z dodatkiem szpinaku i kiełków to doskonały pomysł na przemycenie troszkę zdrowia i warzyw do naszej diety. Polecam!

Kotlety mielone ze szpinakiem i kiełkami  - zdrowsza odświeżona klasyka

 Składniki
·         500 g  mielonego mięsa wieprzowego
·         1/2 łyżeczki soli
·         1/4 łyżeczki pieprzu
·         bułka namoczona w mleku lub wywarze warzywnym
·         1 jajko
·         średnia cebula
·         250 g świeżego szpinaku
·         ząbek czosnku
·         200 g  kiełków na patelnię - miks kiełków soczewicy, fasoli mung, cieciorki
·         olej rzepakowy do smażenia
·         gałka muszkatołowe

Na odrobinie oleju przesmażamy drobno posiekaną cebulę, przekładamy do miski. Na tej samej patelni podsmażamy czosnek. Dodajemy szpinak oraz kiełki, chwilę smażymy. Doprawiamy solą, pieprzem i gałką muszkatołową. Zmielone mięso łączymy z odsączoną z nadmiaru płynu bułką, dodajemy szpinak z kiełkami, cebulkę, jajko, sól i pieprz i wyrabiamy dłonią na jednolitą masę mięsną. Formujemy z niej  okrągłe kotlety. Kotlety smażymy na niedużym ogniu z każdej strony na rumiano. Odsączamy na ręczniku papierowym. Podajemy z żytnim pieczywem, świeżym szpinakiem i kiełkami. Smacznego! 

 



piątek, 26 lutego 2016

Kokosek czyli tarta kokosowo-ryżowa

  Zapraszam na pyszny i zdrowy deser- tartę mocno kokosową na bardzo kruchym i delikatnym cieście. Swoją kruchość zawdzięcza ono mące ryżowej, a wyjątkowy charakter olejowi kokosowemu. Ten ostatni to tzw. superfood, czyli produkt naturalny i nieprzetworzony, który wyjątkowo korzystnie wpływa na nasze zdrowie. Warto  od czasu do czasu zastąpić tradycyjne tłuszcze tłuszczem koksowym. 

Kokosek czyli tarta kokosowo-ryżowa


  Na ciasto:

·         1,5 szklanki mąki ryżowej
·         110 g  oleju kokosowego
·         0,5 szklanki  ksylitolu lub zwykłego cukru
·         4-5   łyżek lodowatej wody
·         1 jajko
·         szczypta soli
·         230 g dżemu z czarnej porzeczki

Mąkę łączymy z ksylitolem i solą. Dodajemy  masło i dokładnie siekamy. Dodajemy wodę i jajko- wyrabiamy jednolite ciasto. Ciasto chłodzimy w lodówce co najmniej  godzinę- możemy przygotować dzień wcześniej i na noc pozostawić w lodówce. Wówczas należy ciasto wyjąć z lodówki na ok. 1-1,5 godziny przed pieczeniem- łatwiej będzie nam je rozwałkować na kształt formy.
Ciastem (odrobinę ciasta możemy odłożyć i upiec z niego małe ciasteczka do dekoracji tarty- małe ciastka pieczemy ok. 15-20 minut) wylepiamy formę na tartę  (forma na tartę o średnicy 24-26 cm). Spód ciasta  nakłuwamy widelcem i pieczemy ok. 30 minut, temp. 180 stopni- aż ciasto ładnie się zezłoci. Studzimy. Smarujemy połową dżemu z czarnej porzeczki

Masa kokosowa:
·         300 g  wiórków kokosowych
·         ok. 1/2 szklanki ksylitolu lub zwykłego cukru
·        ok.  200 ml mleczka kokosowego.
dodatkowo:
·         kawałki suszonego kokosu 

Wiórki kokosowe blendujemy z ksylitolem i mleczkiem kokosowym do momentu aż powstanie krem- wiórki pod wpływem obróbki mechanicznej zaczną puszczać soki, w trakcie belndowania warto zeskrobywać masę ze ścianek blendera. Uważajcie, żeby w trakcie blendowania nie przepalić maszyny ;) . Podaną porcję masy warto blendować na 2 razy. Masę przekładamy na upieczony spód. Wierzch smarujemy pozostałym dżemem. Powierzchnię tarty dekorujemy ciasteczkami i suszonymi kawałkami kokosa. Smacznego!


Superfood w Twojej kuchni 


  Szeroki wybór superfood można znaleźć w sklepie internetowym: www.sklepagnex.pl

środa, 24 lutego 2016

Pesto z selera naciowego i makaron z mięsem z kaczki


 Sos pesto robię często w przeróżnych wydaniach. Dziś będzie na bazie selera naciowego ;) - nie dość że smaczne i zdrowe, to jeszcze błyskawiczne w przygotowaniu. Idealnie komponuje się z gotowanym, a później obsmażanym mięsem z kaczki, które wykorzystałam jako dodatek do makaronu. 

 Pesto z selera naciowego i makaron z mięsem z kaczki

 Pesto z selera naciowego:

·         6 łodyg selera naciowego
·         2 garście rukoli
·         pół łyżeczki soli
·         1/4 łyżeczki pieprzy
·         łyżka miodu
·         2 łyżki octu balsamicznego
·         2 garście uprażonych pestek dyni
·         ząbek czosnku
·         50 g żółtego sera wędzonego
·         olej - polecam spod suszonych pomidorów
·         2 łyżki oleju z pestek dyni

Do blendera wrzucamy  lekko posiekane łodygi selera, rukolę, pestki słonecznika/orzeszki, olej z pestek dyni  i czosnek. Całość dokładnie blendujemy dolewając stopniowo olej do uzyskania pożądanej konsystencji. Na koniec dodajemy pokrojony na mniejsze kawałki żółty ser, sól, pieprz, ocet balsamiczny oraz miód. Ponownie dokładnie blendujemy.

Makaron z pesto i mięsem z kaczki:
 
·         500 g makaronu pełnoziarnistego spaghetti
·         ok. 400 g gotowanego mięsa  obranego z kości- u mnie z rosołu  z kaczki
·         2 średnie cebule
·         kilka łyżek pesto z selera naciowego
·         wędzony twaróg solankowy
·         olej rzepakowy

Cebule kroimy w drobną kostkę i złocimy na oleju rzepakowym. Dodajemy porwane w kawałki mięso i smażymy, aż  kawałki mięsa się zezłocą.
Makaron gotujemy al dente w osolonej wodzie. Do gorącego makaronu dodajemy obsmażone kawałki mięsa z cebulą, dużą porcję pesto i dokładnie mieszamy. Na sam wierzch kruszymy twaróg, skrapiamy olejem.  Smacznego!

wtorek, 23 lutego 2016

Szarlotka sypana -orzechowa



 Aromatyczna, z ogromną ilością jabłek i chrupiącą skorupką. Szarlotka idealna. Znaczący dodatek zmielonych orzechów to strzał w dziesiątkę. Orzechy włoskie nadają niepowtarzalnego smaku, a jednocześnie sprawiają, że deser jest zdecydowanie zdrowszy. Orzechy te to tzw. superfood. Są to produkty naturalne i nieprzetworzone, które wyjątkowo korzystnie wpływają na nasze zdrowie. Połączenie orzechów włoskich i jabłek w pysznym deserze to doskonały sposób na smakowite zadbanie o dobre samopoczucie naszego całego organizmu ;) .
Ciasto robi się bardzo prosto. Pamiętajcie jednak, aby zarówno warstwę sypką, jak też jabłka od razu rozkładać równomiernie po całej powierzchni- w przeciwnym wypadku będziecie mieli problem, żeby rozprowadzić je bez pomieszania poszczególnych warstw. Jeśli macie bardzo soczyste jabłka, należy odcisnąć je lekko z soku. Nie pozbawiajcie ich jednak całego płynu- jest on niezbędny, aby składniki suche utworzyły w trakcie pieczenia ciasto.

 Szarlotka sypana -orzechowa

 Składniki:
·         2 szklanki kaszy manny
·         1,5 szklanki mąki pszennej
·         200 g zmielonych orzechów włoskich
·         3 łyżeczki proszku do pieczenia
·         1,5 szklanki cukru
Farsz:
·         3 kg jabłek
·         1/2 szklanki cukru- w zależności od słodyczy jabłek możemy dodać mniej lub więcej
·         łyżka cynamonu
·         200 g zimnego masła

Jabłka obieramy i ścieramy na tarce o dużych oczkach. Delikatnie odciskamy z nadmiaru soku, doprawiamy cukrem i cynamonem.
W misce łączymy kaszę manną, mąkę, proszek do pieczenia, cukier oraz orzechy włoskie. Formę o wymiarach 25 x 38 cm smarujemy masłem i obsypujemy mąką. Na dno wykładamy 1/3 składników sypkich, następnie połowę przygotowanych jabłek. Następnie kolejną 1/3 składników sypkich, pozostałe jabłka i pozostałą masę sypką. Na górze rozkładamy równomiernie wiórki masła. Pieczemy ok. 50-60 minut, temp. 180 stopni. Smacznego!

Szeroki wybór superfood można znaleźć w sklepie internetowym: www.sklepagnex.pl
 
Superfood w Twojej kuchni

poniedziałek, 22 lutego 2016

Makaron z sosem z soczewicy i boczkiem



 Makaron z sycącym, pożywnym, smacznym i zdrowym sosem na bazie soczewicy to mój dzisiejszy pomysł na błyskawiczny obiad. Potrzebujecie jedyne 8-10 minut, czyli tyle, ile gotuje się makaron.

Makaron z sosem z soczewicy i boczkiem

 Składniki
·         240 g soczewicy z puszki (waga po odsączeniu zalewy)
·         3 łyżki oleju z pestek dyni
·         6 łyżek oleju spod marynowania grillowanej papryki lub rzepakowego
·         5 suszonych pomidorów
·         2 garście pestek słonecznika
·         sól
·         pieprz
·         łyżka miód
·         2 łyżki octu balsamicznego
·         marynowane w occie pieczarki
·         500 g makaronu pełnoziarnistego
·         300 g boczku
·         duża cebula

Boczek kroimy w drobną kostkę i smażymy  aż cały tłuszcz się wytopi i powstaną małe skwarki. Pod koniec dodajemy drobno posiekaną cebulę, doprawiamy solą.
Makaron gotujemy al dente w osolonej wodzie.
Soczewicę i pestki słonecznika blendujemy razem z olejami (paprykowym lub rzepakowym i z pestek dyni), pomidorami suszonymi, miodem, octem, solą i pieprzem. Dodajemy do ugotowanego makaronu. Dodajemy boczek z cebulką razem z wytopionym tłuszczem i całość dokładnie mieszamy. Na samym końcu dodajemy marynowane w occie pieczarki. Smacznego!